Kisaraportti: Fillarirogaining 8h

JOPA Ry (Jyväskylän opiskelevat partiolaiset ry) järjestivät Jyväskylän pyöräilyviikon tapahtumaksi fillarirogainingin ja pakkohan oli mukaan lähteä työkaverini Antin kanssa, mukaan piti lähteä myös toinen kaveri mutta hän joutui perumaan flunssan takia.

Aikasemmin olen rogaining tapahtumaan osallistunut kahdesti, viime vuonna, samaisen parin kanssa: Salpausrogaining 6h + Suunta-Jyväskylän 2h minirogaining joissa liikkuminen tapahtui juosten.

Tällä kertaa aikaa oli siis käytössä 8h ja eri-arvoisia rastipisteitä oli maastossa 60 kpl, arvioimme että vauhtimme olisi keskimäärin kisassa n. 15km /h joten kun kartat saatiin 45 min. ennen lähtöä, aloimme suunnittelemaan n. 120 km reittiä. Reittisuunnittelu oli hieman hidasta tällä kertaa ja reitiksi saatiin ihan hyvä “ympyrä”, mutta optimoinnit jäi tekemättä. Pikaisesti mittaltiinkin reittiä ja saatiin aluksi hieman vajaa 100km johon sitten muutama pisto lisättiin.

Image

Kuva: Tommi Lahtonen

Lähtö koitti klo. 11 Hotelli Laajavuoren pihasta ja sovimme Antin kanssa että laitan itse karttatelineeseen alkupään kartan joten suunnistin alun ja karttalehden vaihtuessa Antti näyttää suuntaa. Alussa lähdin Antin mielestä liian kovaa, mutta kun hieman kylmä vielä oli ja omat sykeet ei alussa nouseet niin halusin lämmöt päälle, vauhti kuitenkin tasoittui pikkuhiljaa, mutta usemmiten pyöräilin edellä.

Alussa neljä rastiväliä oli hyvää tietä ja aika vauhdilla etenimme jonka jälkeen tulikin sitten metsäautotie jossa kohtasimme mutavelliä, onneksi sitä ei tässä vaiheessa ollut pitkästi. Reittimme kuudes rasti taas oli mäen päällä oleva mastokoppi ja ylämäki oli melkoinen, palata piti samaa reittiä joten hyvät kyydit sai alaspäin, tosin karttatelineen kartat meinasivat ilmanvirrasta lähteä matkaan, onneksi vain rastimääritteet lähtivät lentoon ja sopivasti tarttuivat perässä tulleen Antin jalkaan.

Muutamat seuraavat välit menivät aika helposti, tosin reitillä oli ylämäkea tai laskua melkein koko-ajan ja maalissa Anton barometrillä varustettu sykemittari kertoi nousummaksi melkein 1900m.

Kun matkaa oli tehty kolme ja puoli tuntia Antti tokaisi jotain tyyliin “Taitaa olla aika hiljaista että jaksan vielä 4½ tuntia polkea”. Miehellä taisi olla eväät ja energiataso aika vähissä mutta tokaisin että “jaksaa jaksaa”. Matka siis jatkui eteenpäin, rasteja poimien. Yhdellä välillä oli sitten hieman metsätyökone käynyt maastoa sotkemassa ja uravalinta alkuun meni hieman pieleen, joten pari sataa metriä piti pyörää talutella ja kanniskella kunnes löysimme hieman paremman uran jossa tosin oli koneen kaatamaa risukkoa hieman kuitenkin, siitä kuitenkin selvittiin.

Noin viiden tunnin jälkeen saavuimme rastille jonka lähistöllä oli myös lähde, kävimme eka hakemassa rastin jonka jälkeen haimme hetken lähdettä koska emme huomanneet viittaa ennen rastia, lähde löytyi sitten parin minsan ettimisen jälkeen löytyikin. Vesi tuli tarpeeseen koska oma 1,5 litran juomasäiliö oli tyhja ja puoli litraa colaakin meni lähdettä haettaessa,

Seuraava rasti oli aika helpossa paikassa jonka jälkeen Antti varoittelikin että seuraavalla välillä on iso mäki ja olihan se, tuttu mäki jota joskus olin moottoripyörällä vahingossa huristellut alaspäin koska kieltomerkit olivat vain toisessa päässä. Mäki oli sen verran jyrkkä  että pyörää piti talutella ja alkoi tuntumaan että pohkeet saattaisivat krampata jatkossa, joten rastille saavuttuamme kaivoin suolapähkinäpussin esiin, tähän mennessä olin energiaa ottanut yhden geelin, suklaapatukan ja muutaman hedelmäkarkin ja puolen linran colan verran. Pähkinät maistuivat ja suola tuli tarpeeseen niin itselle kuin Antille ja meno jatkui taas energisenä.

Seuraavat rastit olivat mäkisen Isolahden tien varrella, yhdellä rastilla saavuttuamme jäin leimaamaan ja pistämään puhelinta telineeseen, niin Antti lähti jo jatkamaan ja itse päästä pyörällään lähdin hieman väärään suuntaan risteyksestä, onneksi tajusin homman heti 50 m jälkeen ja Antti odottelikin muutaman sadan metrin päässä pitäen vedenlaskutaukoa.

Seuraavat rastit olivatkin aika lähellä asutuskeskuksia ja aika helposti saimme ne haettua, viimeinen energiatankkaus tehtiin n. 6h 40min kohdilla Tähtitorninmäellä lähellä köhniötä, sen jälkeen oli pari helppoa rastia ennen viimeistä maastorutistusta, eli ohjelmassa oli Laajavuoren päälle kapuaminen.

Laajavuoreen kiipesimme hissilinjaa pitkin taluttaen ja jaloissa ei enää kovin kevyeltä tuntunut tuollainen 10 minuutin ylämäkitaluttelu, mäen päällä katselimme kelloa ja totesimme että kaksi rastia vielä on haettavissa ennen määrä-aikaa. Nämä helposti löytyivätkin Antin suunnistustaidoilla, oma pää ei oikein pysynyt kartalla Laajavuoren lukuisissa latupohjaristeyksissä. Viimeiseltä rastilta koetin jonkinlaista loppukiriäkin maaliin, mutta mutavellin takia vauhti ei paljoa kasvanut.

Maalissa oltiin ajassa 7h ja 45min ja muut joukkueet taisivatkin olla maalissa odottamassa. Siinä sitten pikaista analyysia joukkueiden kesken pidettiin ja Tommi järjestäjänä kertoi tulokset. Sijoituksemme oli 4/5. Matkaa kertyi 112 km.

Image

Reitti, rastit leimattiin matkapuhelimella rastissa näkyvän qr-koodin avulla jolloin leimaus tallentui palvelimelle.

Matka tästä jatkui sitten kotipizzan kautta kotiin ja väsymys oli melkoinen, Kisassa jaksoin hyvin polkea ja hieman olisi vauhtikin voinut olla kovempi mutta mukava fiilis jäi kisasta.

Jälikäteen sitten spekuloitiin reittejä ja huomasimme että tosi helposti pari rastia olisi saatu haettua, myöskin huomasimme sykemittarin datasta että aika paljon ollaan oltu paikallaan, eli rastileimaukset olisi pitänyt hoitaa nopeammin ja kaikki eväät olisi pitänyt syödä lennossa, näin olisi helposti säästänyt 20-30 minuuttia aikaa, eli pitää ensi kerralla pikku-asioihin kiinnittää huomiota. Myöskin reittisuunnittelussa pitää aika käyttää tehokkaammin, nyt aika meni aika nopeasti ja optimoinnit jäi tekemättä.

Oma varuste ja eväslistaus:

  • Pyörä: Canyon Nerve al 29″
  • Päällä: Skins pitkät trikoohousut & paita + haltin tekninen paita,
  • Jalassa: Shimanon pyöräilykengät (lukot)
  • Selässä: Camelbak Octane LR 1,5l juomareppu
  • Repussa: Varasisuskumi, paikkaussetti, muoviset rengasraudat, kuusiokolo-avaimet, sonyn akku garminin latausta varten + piuha, Haltin pieneen tilaan menevä takki.
  • Päässä: pyöräilykypärä
  • Ranteessa: Garmin 610
  • Eväät: 2 geeliä (toisen annoin antille), ½l coca-colaa, 2 x fazer tumma suklaa patukka, hedelmäkarkkeja joita meni vajaa 100g, suolapähkinöitä 150g. Vettä kului n. 3 litraa.

Statsit Garminista: http://connect.garmin.com/activity/311761470

Tulokset: http://hazor.iki.fi/2013/fillarirogaining/

Kisasivu: http://www.jopary.net/retket/2013/fillari-rogaining-2013

Advertisements

3 thoughts on “Kisaraportti: Fillarirogaining 8h

  1. Pystyykö Garminia jotenkin lataamaan vauhdista? Jos teen kesällä/syksyllä pari pidempää ultraa, 210:n akku ei mitenkään kestä koko suorituksen ajan. Enkä millään haluais vaihtaa Ambitiin, kun tykkään niin paljon Garminista 🙂

    • Garmin 610 lataus onnistuu matkan aikana, usb latauspiha tulee tuossa mallissa ranteen ja kellon väliin, latauksen aikana näyttää vain latausprosenttia mutta taustalla tallentaa dataa. Tuossa sun mallissa taitaa olla hieman erilainen latauspiuha, kokeilemalla selviää toimiiko se samalla tavalla, eli laita latauspiuha johonkin muuhun virtalähteeseen kuin tietokoneeseen, kello tallentamaan aykkeitä jonka jälkeen latauspiuha kiinni. Itse ostin verkkokaupasta Sonyn usb akun, riittää 2,5 lataukseen ja hintaa oli reilu 20e.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s