Kisaraportti: Sappee Uphill Run 9.5 km

Jo viime vuonna mielenkiinnolla katselin tätä kisaa, mutta jostain syystä se silloin väliin jäi joten tänä vuonna piti matkaan lähteä. Mukaan yritin kysellä muitakin mutta innostuneita ei juurikaan ollut tai ei vain sopinut kalenteriin.

Kisan startti oli mukavasti vasta klo 17 joten päivän pystyi muuten ottamaan aika rennosti, tuli nukuttua yli kymmeneen ja aamupalaa nautin pikkuhiljaa reilun tunnin ajan. Ajattelin että ennen kisaa ei kannata paljoa syödä joten aamupalaksi vedin reilun satsin puuroa marjoilla, pari kananmunaa ja neljä palaa jälkiuunileipää kinkkuineen ja juustoineen.

Matkaan kohti Sappeeta lähdin noin yhden aikaan rakkaan sotaratsuni kanssa, eli moottoripyörällä. Matkalla pysähdyin Jämsän shellillä ostaman vähän evästä nautittavaksi ennen starttia ja maaliin myös, matkaan siis tarttui 2 pulloa coca colaa ja 3 fazerin suklaapatukkaa. Kun olin lähdössä takaisin tien päälle, ei pyörään tullutkaan mitään eloa ja pikaisen tarkastelun jälkeen selvisi että huoltomies (allekirjoittanut) oli unohtanut akkua asennettaessa kiristää akun johdot kunnolla. Matka siis jatkui ja olin suunnitellut reitin että matkalle sattuu mukavia pikkuteitäkin, Matkan varrelle yllätykseksi osui sitten Västilän maraton ja bongasin noin 15 juoksijaa joista yksi juoksi pellepuku päällä.

Sappeelle saapuessani näkyi jo reittimerkintöjä tiellä kohti sappeen huippua, etukäteen oli tiedossa että osa matkasta mennään hissilinjaa pitkin ja osa tietä pitkin, onneksi tieosuus näytti sentään juostavalta mutta oli mäellä kuitenkin mittaa. Ilmoittautuminen oli yhdessä mökkikylän mökistä, numerolapun saatuani vaihdoin moottoripyöräkamppeet kisa-asuun ja hieman kyselin että minkä verran tasasen kympin tulos tähän verrattuna eroaa, jotain suuntaa sain mutta oma vauhti piti selvittää juoksemalla. Paikalla näytti olevan kovakuntoista huippu-urheilijaa kuin perus kuntoilijoitakin ja hieman mietitytti että olikohan tuplamatka oikea valinta, ehkä yksi kierroskin olisi riittänyt.

Reittikartta

Ennen kisaa oli vielä reilusti aikaa joten otin rennosti ja tankkasin colalla ja suklalla muiden vetäessä erilaisia urheilujuomia, suomi-ruotsi lätkämatsikin siinä alkoi ja ruotsi kerkesi ekan maalin tekemään ennen kuin piti lähteä lämmittelemään. Juoksin pikku lenkin eka mäen päällä jonka jälkeen suuntasin alas hissilinjaa starttiin, matkaa lämittelyyn tuli n. 3km.

Startti koitti ja porukka ryntäsi juosten hissilinjaa ylös ja noin 150 metrin jälkeen ajattelin että on parempi vaihtaa kävelyyn, huomasin kuitenkin että vauhti pysyi suurinpiirtein samana mutta lihaksille kävely oli huomattavasti helpompaa. Mäkeä oli alkuun n. 450m jonka jälkeen tuli tasaisempaa osuutta, tässä vaiheessa syke oli parhaimmillaan 172, kuitenkin juoksu tuntui aika helpolta kun tasaiselle pääsin ja tasaisen jälkeen alkoi alamäki kohti kääntöpaikkaa, alamäessä vauhtini oli parhaimmillaan n. 3:30 per km ja alamäki toimi myös hieman palauttavana kun syke tippui parhaimmillaan n. 10 pykälää. Alamäen alkaessa pääsin muutamasta kilpailijasta ohi, mutta edessäolevat olivat aika kaukana joten vetoapuja ei ollut tarjolla edes ekalla kierroksella, kääntöpaikan jälkeen alkoi nousu samaa reittiä ylöspäin ja kun juoksuvauhtia vilkuilin niin näytti vaihtelevan 5-5:30 välillä per km. Jossain vaiheessa sitten käännyttiin kohti laskettelurinnettä ja tarjolla oli myös vettä ja urheilujuomaa, vettä nappasinkin mukaan jotta hieman sain suun kosteammaksi, matkanteko taas kääntyi kohti alamäkeä ja vauhti kiihtyi, edessä näkyi pari tyyppiä kaukana ja takana lähempänä yksi nainen, kun taas hissilinjalle pääsiin huusin naiselle että “ohi vaan, mulla on vielä toinen kierros” mutta ei tainnut puhtia siellä olla loppukiriin.

Tälläkin kertaa hissilinjaa noustessa oli aika nopeasti vaihdettava kävelyyn jotta turhaan en hukkaisi voimia, puuskutus oli silti aikamoinen ja kelloakin vilkuilin taas ja kasoin että paljonko ekaan kierrokseen meni ja n. 23 minuuttia näytti ennenkuin piti kääntyä toiselle kierrokselle, yhden kierroksen kisaajat jatkoivat muutaman kymmentä metriä mäen päälle. Eka kierros meni suhteellisen kevyesti, eikä missään pahemmin painanut. Mäen päälle päästyäni toinen kierros meni aika samaan malliin kuin ekakin, alamäessä vähän ennen kääntöpaikkaa näin edessä olevat kilpailijat nousemassa jo ylöspäin, mutta mahdollisuuksia ottaa kiinni ei ollut eikä takanakaan kovin lähellä ketään ollut, tein siis omaa juoksuani loppuun asti ja vauhti oli aika samaa kuin ekallakin kierroksella hissilinjalle asti jossa vaihti vähän hiipui. Viimeinen nousu oli jo todella raskasta, mutta kuitenkin loppukirin sain viimeiselle 20 metrille, maalissa aikaa oli kulunut 45 min ja 14 sek. Toinen kierros ei enää kevyeltä tuntunut, hyvä kuitenkin että lähdin pitkälle matkalle kun tuskin olisin yhdelle kierrokselle paljoa pystynyt vauhtia lisäämään.

Pysti

Maaliin tullessa käteen nakattiin osallistujapokaali ja tarjolla oli vettä ja urheilujuomaa, muutaman mukillisen nautin ja hieman jutustelin parin muun kisaajan kanssa jonka jälkeen lähdin hölkäten kohti kisakeskuksena toiminutta mökkiä saunomaan. Saunottua pakkasin kamani ja katselin hieman tuloslistaa, kärki oli mennyt kovaa 38:20 ja oma sijoitukseni oli 7/11 yhteistuloksissa, naisia oli pitkällä matkalla kaksi. Kotimatka meni nopeasti ja päätin Jyväskylään päästyäni palkita itseni kunnon grilliharmpurilaisella, grilli 21 kautta siis kotiin.

Jälkeenpäin taas tuli pohdittua että annoinko kaikkeini juoksussa, keskisyke oli 169 ja maksimi 176 kisassa, matolla olen saanut maksimiksi 188. Yksi syy ettei tuon korkeammalle päässyt on että maksimitreenejä ei ole tullut tehtyä, mutta toisaalta kun tavoitteet ovat pidemmillä matkoilla niin vauhti riittää niillä ainakin toistaiseksi.

Tulokset: http://www.uphillrun.fi/index.php?pageid=7&lang=fi

Garminin statsit: http://connect.garmin.com/activity/314473038

Kuvia: http://www.uphillrun.fi/kuvat/kuvat_2013/

Advertisements

Kisaraportti: Fillarirogaining 8h

JOPA Ry (Jyväskylän opiskelevat partiolaiset ry) järjestivät Jyväskylän pyöräilyviikon tapahtumaksi fillarirogainingin ja pakkohan oli mukaan lähteä työkaverini Antin kanssa, mukaan piti lähteä myös toinen kaveri mutta hän joutui perumaan flunssan takia.

Aikasemmin olen rogaining tapahtumaan osallistunut kahdesti, viime vuonna, samaisen parin kanssa: Salpausrogaining 6h + Suunta-Jyväskylän 2h minirogaining joissa liikkuminen tapahtui juosten.

Tällä kertaa aikaa oli siis käytössä 8h ja eri-arvoisia rastipisteitä oli maastossa 60 kpl, arvioimme että vauhtimme olisi keskimäärin kisassa n. 15km /h joten kun kartat saatiin 45 min. ennen lähtöä, aloimme suunnittelemaan n. 120 km reittiä. Reittisuunnittelu oli hieman hidasta tällä kertaa ja reitiksi saatiin ihan hyvä “ympyrä”, mutta optimoinnit jäi tekemättä. Pikaisesti mittaltiinkin reittiä ja saatiin aluksi hieman vajaa 100km johon sitten muutama pisto lisättiin.

Image

Kuva: Tommi Lahtonen

Lähtö koitti klo. 11 Hotelli Laajavuoren pihasta ja sovimme Antin kanssa että laitan itse karttatelineeseen alkupään kartan joten suunnistin alun ja karttalehden vaihtuessa Antti näyttää suuntaa. Alussa lähdin Antin mielestä liian kovaa, mutta kun hieman kylmä vielä oli ja omat sykeet ei alussa nouseet niin halusin lämmöt päälle, vauhti kuitenkin tasoittui pikkuhiljaa, mutta usemmiten pyöräilin edellä.

Alussa neljä rastiväliä oli hyvää tietä ja aika vauhdilla etenimme jonka jälkeen tulikin sitten metsäautotie jossa kohtasimme mutavelliä, onneksi sitä ei tässä vaiheessa ollut pitkästi. Reittimme kuudes rasti taas oli mäen päällä oleva mastokoppi ja ylämäki oli melkoinen, palata piti samaa reittiä joten hyvät kyydit sai alaspäin, tosin karttatelineen kartat meinasivat ilmanvirrasta lähteä matkaan, onneksi vain rastimääritteet lähtivät lentoon ja sopivasti tarttuivat perässä tulleen Antin jalkaan.

Muutamat seuraavat välit menivät aika helposti, tosin reitillä oli ylämäkea tai laskua melkein koko-ajan ja maalissa Anton barometrillä varustettu sykemittari kertoi nousummaksi melkein 1900m.

Kun matkaa oli tehty kolme ja puoli tuntia Antti tokaisi jotain tyyliin “Taitaa olla aika hiljaista että jaksan vielä 4½ tuntia polkea”. Miehellä taisi olla eväät ja energiataso aika vähissä mutta tokaisin että “jaksaa jaksaa”. Matka siis jatkui eteenpäin, rasteja poimien. Yhdellä välillä oli sitten hieman metsätyökone käynyt maastoa sotkemassa ja uravalinta alkuun meni hieman pieleen, joten pari sataa metriä piti pyörää talutella ja kanniskella kunnes löysimme hieman paremman uran jossa tosin oli koneen kaatamaa risukkoa hieman kuitenkin, siitä kuitenkin selvittiin.

Noin viiden tunnin jälkeen saavuimme rastille jonka lähistöllä oli myös lähde, kävimme eka hakemassa rastin jonka jälkeen haimme hetken lähdettä koska emme huomanneet viittaa ennen rastia, lähde löytyi sitten parin minsan ettimisen jälkeen löytyikin. Vesi tuli tarpeeseen koska oma 1,5 litran juomasäiliö oli tyhja ja puoli litraa colaakin meni lähdettä haettaessa,

Seuraava rasti oli aika helpossa paikassa jonka jälkeen Antti varoittelikin että seuraavalla välillä on iso mäki ja olihan se, tuttu mäki jota joskus olin moottoripyörällä vahingossa huristellut alaspäin koska kieltomerkit olivat vain toisessa päässä. Mäki oli sen verran jyrkkä  että pyörää piti talutella ja alkoi tuntumaan että pohkeet saattaisivat krampata jatkossa, joten rastille saavuttuamme kaivoin suolapähkinäpussin esiin, tähän mennessä olin energiaa ottanut yhden geelin, suklaapatukan ja muutaman hedelmäkarkin ja puolen linran colan verran. Pähkinät maistuivat ja suola tuli tarpeeseen niin itselle kuin Antille ja meno jatkui taas energisenä.

Seuraavat rastit olivat mäkisen Isolahden tien varrella, yhdellä rastilla saavuttuamme jäin leimaamaan ja pistämään puhelinta telineeseen, niin Antti lähti jo jatkamaan ja itse päästä pyörällään lähdin hieman väärään suuntaan risteyksestä, onneksi tajusin homman heti 50 m jälkeen ja Antti odottelikin muutaman sadan metrin päässä pitäen vedenlaskutaukoa.

Seuraavat rastit olivatkin aika lähellä asutuskeskuksia ja aika helposti saimme ne haettua, viimeinen energiatankkaus tehtiin n. 6h 40min kohdilla Tähtitorninmäellä lähellä köhniötä, sen jälkeen oli pari helppoa rastia ennen viimeistä maastorutistusta, eli ohjelmassa oli Laajavuoren päälle kapuaminen.

Laajavuoreen kiipesimme hissilinjaa pitkin taluttaen ja jaloissa ei enää kovin kevyeltä tuntunut tuollainen 10 minuutin ylämäkitaluttelu, mäen päällä katselimme kelloa ja totesimme että kaksi rastia vielä on haettavissa ennen määrä-aikaa. Nämä helposti löytyivätkin Antin suunnistustaidoilla, oma pää ei oikein pysynyt kartalla Laajavuoren lukuisissa latupohjaristeyksissä. Viimeiseltä rastilta koetin jonkinlaista loppukiriäkin maaliin, mutta mutavellin takia vauhti ei paljoa kasvanut.

Maalissa oltiin ajassa 7h ja 45min ja muut joukkueet taisivatkin olla maalissa odottamassa. Siinä sitten pikaista analyysia joukkueiden kesken pidettiin ja Tommi järjestäjänä kertoi tulokset. Sijoituksemme oli 4/5. Matkaa kertyi 112 km.

Image

Reitti, rastit leimattiin matkapuhelimella rastissa näkyvän qr-koodin avulla jolloin leimaus tallentui palvelimelle.

Matka tästä jatkui sitten kotipizzan kautta kotiin ja väsymys oli melkoinen, Kisassa jaksoin hyvin polkea ja hieman olisi vauhtikin voinut olla kovempi mutta mukava fiilis jäi kisasta.

Jälikäteen sitten spekuloitiin reittejä ja huomasimme että tosi helposti pari rastia olisi saatu haettua, myöskin huomasimme sykemittarin datasta että aika paljon ollaan oltu paikallaan, eli rastileimaukset olisi pitänyt hoitaa nopeammin ja kaikki eväät olisi pitänyt syödä lennossa, näin olisi helposti säästänyt 20-30 minuuttia aikaa, eli pitää ensi kerralla pikku-asioihin kiinnittää huomiota. Myöskin reittisuunnittelussa pitää aika käyttää tehokkaammin, nyt aika meni aika nopeasti ja optimoinnit jäi tekemättä.

Oma varuste ja eväslistaus:

  • Pyörä: Canyon Nerve al 29″
  • Päällä: Skins pitkät trikoohousut & paita + haltin tekninen paita,
  • Jalassa: Shimanon pyöräilykengät (lukot)
  • Selässä: Camelbak Octane LR 1,5l juomareppu
  • Repussa: Varasisuskumi, paikkaussetti, muoviset rengasraudat, kuusiokolo-avaimet, sonyn akku garminin latausta varten + piuha, Haltin pieneen tilaan menevä takki.
  • Päässä: pyöräilykypärä
  • Ranteessa: Garmin 610
  • Eväät: 2 geeliä (toisen annoin antille), ½l coca-colaa, 2 x fazer tumma suklaa patukka, hedelmäkarkkeja joita meni vajaa 100g, suolapähkinöitä 150g. Vettä kului n. 3 litraa.

Statsit Garminista: http://connect.garmin.com/activity/311761470

Tulokset: http://hazor.iki.fi/2013/fillarirogaining/

Kisasivu: http://www.jopary.net/retket/2013/fillari-rogaining-2013